Tri saveta kako pomoći detetu kada je besno

Istina o besu je da on prestaje samo kad se zaista čuje i razume, bez rezerve. – Carl Rogers

Sva se deca – kao i svi ljudi – naljute.

Ljutnja je reakcija tela, „poziv na borbu“za koji mislimo da će nas sačuvati kada se osetimo ugroženima. Kada neko „pređe“ naše granice, naljutimo se.

Ali ljudi se ne ljute samo zbog dešavanja u spoljašnjem svetu. Kada se danas nešto dogodi što nas podseća na uznemirenost iz prošlosti, ljutimo se da sami sebe zaštitimo – čak i ako današnja pretnja baš i nije pretnja.

Zato ponašanje našeg trogodišnjaka pokreće naš bes.

Takođe se ljutimo da bi održali svoju ravnotežu. A onda kada nas sopstveni strah, povreda, razočaranje, bol ili tuga previše uznemire skloni smo kajanju. Ljutnja nas ne oslobađa od osećaja povređenosti, ali nam pomaže da se osećamo manje nemoćnima i trenutno prigušuje bol. Ovo objašnjava zašto je gnev deo procesa tugovanja.

Dakle ljudi reaguju na bilo koju moguću pretnju napadima

To važi i za decu, naravno. Deca ne mogu da objasne svoje probleme, tako da i malo razočaranje može izgledati kao kraj sveta. Što je još gore, zbog toga što nemaju u potpunosti razvijeni čeoni korteks koji bi im pomogao da regulišu svoje ponašanje, deca imaju još veću sklonost „pucanja“ kada su ljuta. (Zar se ne čini ludim što očekujemo da konstruktivno izađu na kraj s gnevom kada to mi odrasli često ne učinimo?)

Ponekad napad ima smisla kada smo ljuti, ali samo kada stvarno postoji pretnja. To je retko. Većinu puta kada se deca naljute, žele da napadnu svog malog brata (koji im je prekinuo dragoceni trenutak), roditelje (koji su ih „nepravedno“ disciplinovali), učitelja (koji ih je osramotio) ili nasilnika na igralištu (koji ih je uplašio) .

Na svu sreću, kako se dečiji mozak razvija, oni dobijaju sposobnost da konstruktivno upravljaju svojim gnevom – AKO žive u kući u kojoj se ljutnjom upravlja na zdrav način.

Kako upravljati ljutnjom na zdrav način za dete (ili čak odraslu osobu)?

  • Kontrolisanjem agresivnih impulsa

Kada roditelji prihvate i saosećaju se sa detetovim emocijama, dete uči da emocije nisu opasne i da se smeju osetiti – a da pritom se ne mora nužno reagovati na njih.

Dok prihvatamo ljutnju svog deteta i ostajemo mirni, ono stvara neuronske puteve i uči emocionalne veštine da se smiri i da iskaže kako se oseća, a da ne povređuje ljude ili stvari.

Do trenutka kad krene u vrtić, dete bi trebala da toleriše „napade“ adrenalina i drugih hemijskih hemijskih supstanci u organizmu, a da ne deluje tako što će udariti druga. (Napomena: Nije neobično da deca koja već idu u vrtić i dalje udaraju svoju braću i sestre.)

  • Biti svestan ljutnje, kao i drugih prekrivenih osećanja 

Ako možete da zaustavite svoje reagovanje i shvatite zašto je vaše dete uznemireno, njegov bes će početi da se smanjuje. To će mu pomoći da se oseća dovoljno bezbednim da oseti ranjivije emocije koje pokreću ljutnju.

Jednom kada dete može dozvoliti sebi da iskusi svoju tugu zbog slomljene igračke, njegovu povredu zbog toga što je majka bila nepravedna, njegovu sramotu kad nije znao odgovor u razredu ili strah kada mu je drug iz razreda pretio, ti osećaji počinju da se leče.

Kako ta ranjiva osećanja počinju da blede, njemu više ne treba njegov gnev da bi se branio od njih – tako nestaje ljutnja. Nasuprot tome, ako ne pomognemo deci da se osećaju dovoljno bezbedno da osete te osnovne emocije, oni će samo nastaviti da gube kontrolu nad ponašanjem, jer nemaju drugi način da se izbore sa strepnjama unutar njih. Čini se da ta deca često imaju „džak na leđima“, jer su puni ozlojađenosti; osećajem da je život protiv njih. Uvek su spremni da se naljute.

  • Konstruktivno rešavanje problema

Posle nekog vremena cilj je da vaše dete koristi bes samo kao podsticaj da promeni neke stvari kako se više ne bi ponovile. Ovo može uključivati premeštanje njegovog blaga van dosega malog brata ili dobijanje roditeljske pomoći da se izbori sa nasilnikom. To takođe može uključivati i priznavanje sopstvenog doprinosa problemu, tako da on odluči da bolje ispoštuje pravila svojih roditelja ili da dođe na čas spremniji.

Uz vašu pomoć, vaše dete će naučiti da se smiri kad je ljuto tako da može da izrazi svoje potrebe i želje bez napada druge osobe, bilo fizički ili verbalno. Naučiće da sagleda stranu druge osobe i da traži rešenja za problem / pobedu, umesto da samo pretpostavlja da je u pravu, a druga osoba u krivu.

 

Očigledno je da su potrebne godine roditeljskog vođenja da bi deca naučila ove veštine. Ako su roditelji u stanju da pomognu deci da se osećaju dovoljno sigurno da iskaž svoj gnev i istraže osećanja unutar sebe, deca sve više mogu da kontrolišu svoje ispade kako bi na odgovarajući način izrazili svoj bes i prešli u konstruktivno rešavanje problema tokom školskih godina.

 

Do skorog čitanja,

Dragana

Čovek samo srcem dobro vidi

Odavno ne verujem u slučajnost. I svaki put, kada možda zaboravim, kreacija života je tako nepogrešiva da me uvek vrati na „pravi“ , jedini put. Jedna od novogodišnjih želja je bila da nastavim sa pisanjem bloga. Od prvog januara zvanično je želja strpljivo čekala da počnem da je ostvarujem. Bila je ustrajna i verovala u mene više nego ja u sebe. Čekajući me pred vratima, nadajući se da ću ih konačno otvoriti i krenuti na taj put…. A ja, prepuna starih uvrenja da nisam kreativna i da ovo što pišem možda nikome neće biti interesatno, svaki put birala neka druga vrata i neke druge puteve koji su bili „realniji…“

Šta zna želja šta je nemoguće?

I tako je moja želja čekala , čekala ….. taman kada sam mislila da nije ovo za mene, naći ću drugačiji put da širim svest o emocijama, emocionalnoj inteligenciji, deci i Relax Kids radionicama desi se sledeće. Najbolja vest koja je mogla da se desi i to na početku godine. Naime, Britanska vlada je odlučila da podrži studiju „ Šta to doprinosi dobrom mentalnom zdravlju i uopštenom stanju bića?“ Studija će se sprovesti u 370 škola , gde će se zapravo istraživati kako relaksacija, vežbe svesne pažnje utiču na mentalno zdravlje…  U članku se navodi:


„Sekretar za obrazovanje Damian Hinds najavio je da istraživanje počinje u ponedeljak kako bi obeležio početak Nedelje mentalnog zdravlja.


Stotine dece i mladih ljudi će naučiti kako da koriste niz metoda od vežbi uma, tehnika opuštanja i vežbi disanja kako bi im pomogle da regulišu svoje emocije.

Ove metode će  predavati  stručnjaci za mentalno zdravlje i biće deo svakodnevne prakse u školi.

Studija će trajati do 2021. godine i ima za cilj da školama pruži nove dokaze o tome šta najbolje funkcioniše za mentalno zdravlje i dobrobit njihovih učenika.“

Stvaranje smirene i samopouzdane dece – Relax Kids

Wow kakva vest…. i morala sam da je podelim sa svima vama. I odjednom, shvatim da nije bitno kako pišem, već šta sam napisala i da će ove reči iz srca doći pravo ne do vašeg uma, već do vašeg srca….

Ali jel znate šta je još bolje… još bolja vest je da Relax Kids već punih 19 godina posvećeno radi na očuvanju dobrog mentalnog zdravlja dece ali i odraslih. Relax Kids je vodeći u svetu u tehnikama opuštanja i relaksacije za decu, mlade i odrasle. Sa ponosom potvrđujem da je Relax Kids sada dostupan i kod nas, i da se radionice već svakodnevno održavaju u prostorijama Learning Ville centra.

Learning Ville misija i misija svih zaposlenih u centru je da tehnike opuštanja, meditacije i vežbe svesnog dubokog disanja više ne budu tabu tema u Srbiji. Nego, da se, štaviše promoviše ovakav način života i da se uvede u sve vrtiće, škole, fakultete i ostale obrazovne institucije u Srbiji!

Za sva pitanja ili pohvale 🙂 sam na samo jedan klik od vas 🙂

Vaša,

Dragana

„Iza svakog uspešnog deteta stoji roditelj koji je verovao prvi“

I deca su pod stresom

Anksioznost u školskim klupama

Da li smo kao roditelji svesni da su i naša deca pod stresom u školi kao što smo i mi na poslu? Da li smo svesni pritiska pod kojim su dok stiču osnovno obrazovanje ili ne želimo da otvorimo tu temu nadajući se da će samo proći… Ti pritisci su svakako stvarni. Istraživanja pokazuju da su se tokom dvogodišnjeg perioda pojavili napadi stresa, anksioznosti i panike u 78% osnovnih škola, sa 76% povećanjem straha od akademskog neuspeha i 55 % povećanja depresija.

Tokom školovanja deca su sistematski pod pritiskom koji je uporedivo sa nivoom stresa koji doživljavaju odrasli. Razlika je u tome što su odrasli dovoljno emocionalno pismeni i znaju načine kako da se oslobode stresa, a kad to nije slučaj, postoje jasni i definisani putevi i mogućnosti za pomoć. Učiti decu da budu emocionalno svesna, pismena i otporna je neverovatno važno. Zahvaljujući Relax Kids radionicama koje se održavaju u Learning Ville Edukativnom centru deca uče šta su to vežbe svesne pažnje, koji su benefiti opuštanja i pozitivnog razmišljanja.

dragana-tosic-learning-ville-beograd-relax-kids-just-relax-trener-suvlasnik-lifecoach

Zašto su važne vežbe svesne pažnje?

Postoji mnogo dokaza o prednostima vežbe svesne pažnje, uključujući i neurološke dokaze da se negativni putevi (sinapse) u mozgu mogu zameniti za samo nekoliko nedelja pozitivnim putevima (sinapsama).

Kroz Relax Kids radionice deca kroz ples i vežbe za zagrevanje povećavaju adrenalin u krvotoku koji povećava puls, telesnu temperaturu i protok krvi u mišićima. Ovi fiziološki odgovori su povratne informacije mozgu kako bi pripremili telo za više napora koje treba pratiti. Zabavne i propuštajuće igre povećavaju proizvodnju hormona kao što su serotonin, dopamin i oksitocin. Ovi hormoni promovišu blagostanje i zadovoljstvo, kao i kontrolu sna, pažnju, učenje i emocije. Igre takođe stimulišu neurogenezu, stvaranje novih neurona u mnogim oblastima mozga, uključujući hipokampus koji je važan u učenju i pamćenju, a takođe je uključen u emocije.

Vizualizacija je poznata kao vitalno sredstvo za optimalan razvoj mozga za učenje socijalnih i samoupravnih veština i kognitivne fleksibilnosti (kreativnost). Istezanje omogućava smanjenje nivoa kortizola, što dovodi do relaksacionog odgovora u mozgu dok smanjuje stres.

Istezanje smanjuje:

  • Brzinu disanja
  • Napetost mišića
  • Smanjuje puls

Istezanje povećava:

  • Energiju ćelija
  • Imunitet
  • Koncentraciju – fokusirajući um na telo
  • Oslobađanje osećajnih hormona

Uz vežbe istezanja stvaraju se i jačaju putevi u mozgu koji su mu potrebni za koncentraciju i fokusiranje.

Benefiti afirmacija i vizualizacije

Naučne studije pokazuju da se afirmacije koje se praktikuju redovno mogu:

  • Dovesti do talasa neurotransmitera dopamina koji može povećati motivaciju, posvećenost i pažnju
  • Ojačati imuni sistem kroz oslobađanje DHEA hormona i proteina
  • Povećati neuroplastičnost veza u mozgu. Deca mogu bukvalno da reprogramiraju svoj mozak razmišljajući pozitivnije i fokusirajući se na pozitivne misli
  • Boriti se protiv efekata negativnih osećanja

Zato je važno da „obučimo“ mozak da razmišlja pozitivnije kako bismo znali kako da se nosimo sa negativnim mislima, a da ih ne poričemo.

Naučne studije su pokazale da vizualizacija:

  • Formira kompleksne moždane veze u različitim područjima mozga – „neuroplastičnost“ pri čemu se mozak oblikuje kroz redovnu praksu
  • Poboljšava performanse dece u opuštanju sopstvenog tela i uma, upravljanju emocijama, ostvarivanju kreativnih ideja i fizičkih performansi dok se mozak priprema i telo reaguje kao da stvarno doživljava
  • Povećava nivoe endorfina da stvori osećaj „osećam se dobro“
  • Smanjuje nivo kortizola, pa smanjuje stres
  • Povećava opuštanje
  • Pomaže deci da nakon imaju više energije i ojačaju

Relax Kids radionice

Relax Kids radionice vode licencirani Relax Kids treneri koji imaju iskustvo u radu sa decom, ali i odraslima. Radionice su podeljene po strarosnim grupama i održavaju se u Learning Ville Edukativnom centru.

Termini za najmlađe od 3 do 5 godina su: ponedeljak i sreda od 18h. Deca će u tom uzrastu naučiti da prepoznaju i shvate svoje emocije dajući im sposobnost da iskažu kako se osećaju od ranog detinjstva, što dalje rezultira znatnim smanjenjem traume i anksioznosti, bolju povezanost i srećnije detinjstvo.

Termini za decu od 6 do 9 godina su ponedeljkom i sredom od 18:30h. Deca u periodu od šeste godine počinju da istražuju svet i obraćaju pažnju na opasne situacije koje im bude osećaj straha. Jako je bitno da baš u tom periodu počnemo da se bavimo strahovima, osvestimo ih i pokažemo deci načine relaksacije, što će im omogućiti da svoje emocije dovedu u balans, kako neki možda i trivijalni strahovi, ne bi ostavili posledice/traume na njihov dalji razvoj.

Termini za tinejdžere su utorkom i četvrtkom od 16:30h. Radionice će ih naučiti kako da imaju pozitivne i moćne misli, kako da postignu svoj cilj, da shvate šta to znači biti srećan i kako da se osećaju sjajno u svojoj koži. Svaka radionica se sastoji od tehnika opuštanja, tehnike disanja, masaže, vizuelizacije i razgovora o različitim temama koje se tiču pozitivne psihologije i zdravog tela. Za vreme trajanja kursa obrađuju se teme koje zagovaraju zdrav život, pozitivno razmišljanje, samopoštovanje, samopouzdanje i zakon privlačenja.

I na kraju, ali ne manje važne su Just Relax radionice (četvrtkom od 18h) za odrasle koje pomažu da korišćenjem mašte, vizualizacije, vežbanjem svesne pažnje budu u mogućnosti da otpustite brige i ovladaju svojim osećanjima. Jer život je zapravo put a ne destinacija i kada naučimo kako da uživamo na tom putu, bez obzira na „prepreke“, onda zapravo počinje pravi, ispunjeni i sadržajni život.

Originalan tekst možete pročitati na bgonline.rs

Život bez ljubavi ne donosi sreću

Tehnike koje povećavaju imunitet za život

„Srećna i samopouzdana deca idu na Relax Kids radionice

Iz malog mesta je došla na studije u Beograd, završila fakultet, zatim master studije, studirala u Japanu, upisala doktorske studije, zaljubila se, udala, dobila devojčicu, nakon čega je shvatila da ne zna ništa o vaspitanju osim da svoju ćerku Taminu neizmerno voli. Relax kids program po čijoj franšizi danas radi u svom edukativnom centru Learning Ville joj je mnogo pomogao da reši svoje nedoumice i bude najbolja mama svojoj devojčici.

– Na prvom susretu sa ovim programom sam osetila da je to ono što nedostaje kako meni, tako i mnogim roditeljima koji žele da imaju srećnu i samopouzdanu decu – priča Dragana Tošić.

Relax kids program pruža mogućnost roditelju da radi na sebi, i sa svojim detetom, uči ga kako da reaguje u određenim situacijama. Nakon kratkog vremena koliko sam sa ćerkom radila Relax kids program videla sam poboljšanje u njenom, ali i svom raspoloženju i ponašanju i danas sa velikom radošću u svom centru druge podučavam ovoj metodi.

Motivator bez tužne životne priče

Dragana Tošić je diplomirala japanski jezik i književnost na Filološkom fakultetu u Beogradu, gde privodi kraju doktorske studije i radi kao asistent, ali i uživa u radu sa odraslima i decom u svom Learning Ville edukativnom centru u Beogradu.

– Ono što me razlikuje od motivacionih govornika je to što nemam tužnu priču. Imam posao koji volim, osnovala sam porodicu, rodila sam ćerku, imam svoj Centar za edukaciju. Moja ćerka Tamina je razlog što sam došla tu gde sam sada. Pored nje sam kao roditelj shvatila koliko toga ne znam i da mi formalno obrazovanje nije dovoljno pružilo, pre svega ono što mi je potrebno da bih bila dobar roditelj. Zahvaljujući ćerki sam počela da istražujem, krenuvši od toga kako su nas roditelji vaspitavali, gde su možda grešili. Shvatila sam da ne mogu biti dobar roditelj ako nisam u potpunosti ispunjena i zadovoljna sobom – priča Dragana Tošić.

Njen put ličnog razvoja krenuo je nakon što je odgledala film “Vi možete promeniti svoj život” Lujze Hej, snimke Ane Bučević, pročitala mnogo knjiga Donalda Volša i brojnih motivatora. Godinama je radila na sebi, a za reiki kaže da je veština koja joj je promenila pogled na život.

– Nakon svega toga postalo mi je mnogo toga jasnije. Spoznala sam plan svoje duše, zašto sam jedina iz generacije upisala japanski jezik, zašto sam želela da budem drugačija. Odrasla sam u Pirotu, želela sam da studiram engleski jezik, ali sam ipak upisala japanski. Otac je pet godina pre toga imao težak moždani udar, majka je jedina radila i ipak je obezbedila novac za stan i školarinu u Beogradu. Tokom te školske godine, kao i svih narednih nisam pala nijedan ispit, a pošto sam prešla na budžet i u studentski dom rasteretila sam je finansijski i oslobodila se velikog psihološkog pritiska. Ona je verovala u mene, a ja sam bila presrećna jer sam opravdala njeno poverenje – priseća se Dragana.

To što je oduvek bila drugačija bilo je, kaže, njeno breme. Dragana napominje da je danas presrećna i ponosna na to što kao coach zna kako može da pomogne sebi i drugima.

– Kad počnete da verujete u sebe shvatite da ste na dobrom putu. Mene je nekad sputavalo tuđe mišljenje, bila sam zavisna od njega, nisam imala samopouzdanje. Bila sam i nesrećna, pa sam često išla tamo gde su išli i drugi.

U Japanu bez ljubavi

Kad se pre deset godina doselila u Beograd kaže da je imala jezičku barijeru, a sada ponosno govori da je iz Pirota, presrećna jer je osetila čari detinjstva i odrastanja u malom gradu. U Japanu je zahvaljujući stipendiji živela godinu dana i studirala na prestižnom Univerzitetu Chuo, odseku za ekonomiju, kaizen menadžment u japanskom društvu. Tamo je, kaže, spoznala sebe.

– Iako sam imala sve što sam mogla da poželim zahvaljujući ogromnoj stipendiji, u Japanu nisam bila srećna. Tri meseca pred odlazak tamo sam upoznala svog sadašnjeg muža koji kao oficir nije mogao često da dolazi. U Japanu nisam bila srećna jer nisam imala ljubav. Tamo sam shvatila šta je jedino u životu bitno i vredno.
Nedugo nakon povratka u Beograd Dragana se udala, rodila ćerku i nikad se nije pokajala što je poslušala svoje srce. U svom edukativnom centru ona sa velikim uživanjem radi sa decom i odraslima, a posebno se raduje susretima s najmlađima u Relax kids radionicama.

– One imaju za cilj da naprave samosvesnu i samopouzdanu decu. Spremamo ih da budu emocionalno inteligentni, sa jasnom percepcijom sopstvenih i osećanja drugih. Deca ovde uče šta da rade sa besom, ljutnjom, kako da saosećaju sa drugima. Kroz Relax Kids program deca, ali i odrasli, uče kako da steknu pozitivnu sliku o sebi, izgrade samopoštovanje i samopozdanje. Kroz ples i igru dolazi do poboljšanja fizičke veštine, kreativnosti i komunikacije. Istezanje pruža veću fleksibilnost i ravnotežu, dok vežbe disanja pomažu da u stresnim situacijama znaju kako da se smire i opuste se. Zahvaljujući vizualizaciji deci se poboljšavaju mašta, kreativnost i smirenost. U Learning Ville edukativnom centru oni uče kako da imaju pozitivne misli i kako da se osećaju sjajno u svojoj koži, kako da otpuste svoje brige i ovladaju osećanjima. To su sve alati koji im daju imunitet za život.

Zavolite sebe

Odraslima su namenjene radionice u kojima se radi na emocionalnoj inteligenciji, zakonu privlačenja, samopouzdanju, samopoštovanju, tome kako reći “ne”, pitanjima da li treba da radimo posao koji ne volimo, živimo li za to da samo plaćamo račune i ove radionice pomažu odraslima da imaju pozitivnu sliku o sebi. Dragana kaže da ljudi koji ne vole sebe ne mogu svom odrazu u ogledalu reći “Ja te volim.”

– Mi na tim radionicama radimo na tome da se to promeni. U početku one nisu omiljeno mesto susreta jer na njima ljudi izlaze iz zone komfora, ali su rezultati nakon svega sjajni, a osećaj fenomenalan – objašnjava Dragana dodajući da nikad nije rano ili kasno krenuti sa ovim edukacijama kako za decu, tako i za odrasle.

– Ljudi mnogo toga rade samo zato što je to društveno prihvatljivo, jer tako treba i na taj način poništavaju ono što jesu. Deca će naučiti engleski, balet i tenis, ali ono što ponesu od kuće i što nose u sebi ne mogu naučiti na tim časovima. U programu Relax kids će dobiti sve, od motivacije do koncentracije.

Originalan intervju možete pročitati na bgonline.rs